دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

درس‌های کرونا و لزوم ادغام وزارت علوم و وزارت بهداشت

  • کد خبر: ۵۰۹۳۹
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
درس‌های کرونا و لزوم ادغام وزارت علوم و وزارت بهداشت
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
گاه ممکن است همه اجزای یک سیستم وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند، اما آنجا که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هدف مشخصی را دنبال کنند، این اتفاق رخ نمی‌دهد. کرونا در ایران مهار نشد و اوضاع به‌حدی وخیم شد که قرنطینه سراسری دوهفته‌ای در دستورکار قرار گرفته است. در این میان، معاون پژوهشی وزارت بهداشت پس از آنکه وزیر بهداشت به الگو‌های شبیه‌سازی و پژوهش‌های پشتیبان نقد وارد کرد، استعفا داد. این وضعیت نشان‌دهنده آن است که نیاز به اتاق فکر و گروه حرفه‌ای از کارشناسانی است که بتوانند همه ابعاد مسئله کرونا را بررسی کنند.
 
در ابتدا مسئول سیاست‌گذاری و همه برنامه‌های کرونا وزارت بهداشت بود که با انتقاد شدید افکار عمومی و متخصصان، اراده سیاسی به ستاد ملی مبارزه با کرونا با مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور برگشت. اما اکنون مشهود است که کرونا مسئله‌ای فقط مبتنی بر علوم تجربی و زیستی و دانش‌های قلمرو پزشکی نیست. ستاد ملی مبارزه با کرونا نیاز به گروهی از تخصص‌های مختلف دارد. بخش اول سیاست‌گذاری است که متخصصان علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل می‌توانند بر اساس تجربه کشور‌های دیگر و شناخت نهاد‌ها برای هماهنگی در اجرا راهکار پیشنهاد دهند.
 
هم‌اکنون همه نهاد‌های حکومتی در مسئله درگیر نیستند و گاه موازی‌کاری‌های نمایشی و غیرمسئولانه‌ای انجام می‌شود. هماهنگی در طراحی و اجرا و اراده سناریو‌های سیاسی در تخصص دانش‌های علوم انسانی و سیاسی است. سازمان‌های سیاسی قوه‌قضاییه، دستگاه‌مقننه، وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های عمومی و سازمان‌های مردمی در کجای مسئله کرونا قرار گرفته‌اند و چه باید انجام دهند؟ این پرسش به دانش‌هایی مانند علوم سیاسی، مدیریت دولتی، سیاست‌گذاری اجتماعی و... نیاز دارد تا همه را به‌شکل صحیح و غیرموازی و اثربخش در مسئله درگیر کنند. گروه مطالعات پشتیبان و اتاق فکر ستاد ملی نیاز به جامعه‌شناسان و روان‌شناسانی دارد که بتوانند علت فردی و اجتماعی تبعیت‌نکردن مردم و مسئولان را بررسی و آسیب‌شناسی کنند.
 
شهروندان چه نگاهی به کرونا دارند و چرا مسئله را جدی نمی‌گیرند و به‌لحاظ روان‌شناسی چه باید انجام داد تا زمینه‌های تعادل خانواده و گروه‌های اجتماعی در بحران کرونا را حفظ کرد؟ همبستگی‌های اجتماعی و مراوده‌های خانوادگی کاهش یافته است؛ راه‌حل چیست؟ علاوه بر این اقتصاددان‌ها می‌توانند مشورت‌دهنده در زمینه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان باشند و تجربه کشور‌های دیگر و سیاست‌های اقتصاد داخلی و خارجی را ارزیابی و آسیب‌شناسی کنند. متخصصان علوم ارتباطات و فضای مجازی می‌توانند راهکار‌های امیدبخشیدن و دادن پیام درست به شهروندان و آسیب‌شناسی صداوسیما و سواد رسانه‌ای مخاطب‌محور عصر دیجیتال را ارائه دهند.

زندگی در عصر کرونا و سیاست‌های ستاد ملی نیاز به اتاق فکر و پژوهش‌هایی از همه علوم دانشگاهی دارد.
دانشگاه به‌معنای کهکشان علوم و جمع‌شدن همه اعضای متخصص رشته‌هایی است که در آن مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و علوم تجربی قرار دارند. بزرگ‌ترین ضربه به دانش در کشور زمانی زده شد که وزارت علوم و وزارت بهداشت از یکدیگر جدا شدند. وزارت علوم دانشگاه‌های زیادی را گسترش داد و یک‌سان‌سازی امکانات، تقسیم منابع و به‌ویژه ازبین‌رفتن سلسه‌مراتب در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی انگیزه را از دانشگاه‌های مادر سلب کرد. وزارت بهداشت با گسترش محدود و با فرایند‌های بالینی مرتبط با بیمارستان‌ها ادامه فعالیت داد تا جایی که مزیت‌های زیادی پیدا کرد و بیشتر متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها به‌سمت رشته‌های وزارت بهداشت حرکت کردند و تعادل تقسیم رشته و متقاضی به‌هم ریخت.
 
انحصارگرایی وزارت بهداشت درعین‌حال حتی بخش آموزشی را به‌ویژه در مقاطع تخصصی به‌سمت فعالیت‌های کارمحور سوق داده است و در عمل آموزش‌وپژوهش در حاشیه فعالیت‌های بیمارستانی قرار گرفته است. با تفکیک وزارت بهداشت و وزارت علوم از یکدیگر، هر دو سامانه دانایی ضربه علمی و عملی خورده‌اند و آنچه آسیب خواهد دید، کشوری است که همه در جای خود خوب عمل می‌کنند، اما در مجموع، سیستم دچار کژکارکردی است. ستاد ملی مقابله با کرونا نیاز به گروه پژوهشی و اتاق فکر از همه رشته‌های دانشگاهی دارد و در بلندمدت نیز وزارت علوم و وزارت بهداشت باید ادغام شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->